Jump to content

Krótki spacer po Salonie w Los Angeles. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary


Mecenas

1,528 views

Choć Salon Los Angeles 2019, zupełnie jak Genewa i Frankfurt, zdominowany jest przez wszelkiego rodzaju samochody elektryczne, to na amerykańskiej ziemi nie mogło zabraknąć typowo amerykańskich potworów. Zapraszamy na krótki spacer po targowych halach.

 

z25432082IH,Salon-Los-Angeles-2019--Amerykanskie-SUV-y--pickup.jpg

 

Już na wejściu na Salon Samochodowy w Los Angeles wita nas bardzo ciekawe, typowo amerykańskie auto. Podniesiony i bardzo mocno zmodyfikowany pickup Forda. Obowiązkowo z ogromnymi obręczami kół.

 

Salon Los Angeles 2019. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary

 

Zresztą gigantycznych pickupów było na targach całe mnóstwo. Swoje giganty, tak lubiane przez Amerykanów, przywieźli najważniejsi gracze segmentu, Ford, General Motors oraz FCA. To kilka najciekawszych:

 

Salon Los Angeles 2019. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary

 

Salon Los Angeles 2019. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary

 

Salon Los Angeles 2019. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary

 

Ford F-150 Raptor

 

Swojego pickupa przygotował także Jeep. Model Gladiator powinien także pojawić się na europejskim rynku.

 

Jeep Gladiator

 

Nie tylko amerykańscy producenci specjalizują się w autach tego typu. Mianem "najlepiej sprzedającego się pickupa średnich rozmiarów" na targach chwaliła się Toyota. Oto Tacoma:

 

Toyota Tacoma

 

Nie mogło także zabraknąć SUV-ów w rozmiarze XXL.

 

Salon Los Angeles 2019. Amerykańskie SUV-y, pickupy i muscle cary

 

Chevrolet Suburban

 

Gigantyczny schowek w podłokietniku

autor Filip Trusz. Created moto

 

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Similar Content

    • By japacz
      Jako że ciągle w różnych wątkach przewija się tematyka amerykańskich haków i gniazd przyczep, postanowiłem zebrać wszystko w jednym miejscu, trochę uporządkować i dorzucić garść - mam nadzieję, że przydatnych - informacji.
       
      1. Klasy haków holowniczych.
       
      W Stanach haki podzielone są na klasy wg. norm SAE, w zależności od maksymalnej masy ciągnionej na nich przyczepy. UWAGA - nie ma to nic wspólnego z DMC przyczepy dla samochodu! To jest osobny parametr!
      I tak:
      Class I — do 2,000 lbs (910 kg) - max. nacisk na hak do 200 lbs (91 kg)
      Class II — do 3,500 lbs (1,600 kg) - max. nacisk na hak do 350 lbs (159 kg)
      Class III —do 5,000 lbs (2,300 kg) - max. nacisk na hak do 500 lbs (228 kg)
      Class IV — do 10,000 lbs (4,500 kg) (niektóre źródła podają do 12000 pounds - 5,410 kg) - max. nacisk na hak do 1000 lbs (454 kg) lub 1200 lbs (544 kg - czasem takie haki są nazywane Class V)
      Są jeszcze naczepy - 5th wheel i gooseneck - ale z racji ich znikomej popularności u nas narazie je sobie darujmy.

       
      2. Rodzaje gniazd haków
       
      Ja zapewne wszyscy zdążyli zauważyć - amerykański hak holowniczy to tak naprawdę kwadratowe gniazdo do którego wpinamy odpowiednią do potrzeb końcówkę, przy czym wcale nie musi to być kula!
      Rozmiar kwadratowego gniazda pośrednio zależy od klasy haka. Najczęściej spotykane to 1 1/4 cala (31,75 mm) oraz 2 cale (50,8 mm). Czasem w hakach klasy IV i V stosowane są gniazda 2 1/2 cala (63,5 mm).
      UWAGA! Często krajowi (ale nie tylko) producenci końcówek stosują kwadratowy profil 50 mm z racji jego powszechnej dostępności. Jest on za mały i powoduje luz, który objawia się na początku stukaniem haka, a z czasem wybiciem gniazda! Warto zwrócić na to uwagę przy zakupie końcówki.
       
      3. Rodzaje kul
       
      Tutaj również występuje kilka rodzajów. Najpopularniejsze to:
      1 7⁄8 cala (47.6 mm)
      2 cale (50.8 mm)
      2 5⁄16 cala (58.7 mm)
      I znów występuje ten sam problem co z gniazdem. Europejska znormalizowana wg. ISO kula ma 50 mm średnicy (1,97 cala). Da się założyć nasz sprzęg na kulę 2 calową ale jeśli jedno i drugie będzie nowe to może nastąpić zatarcie sprzęgu. Zwłaszcza, że niektóre nowe rodzaje sprzęgów ze stabilizatorem nie powinny być smarowane, o czym mało kto wie. Oczywiście jeśli jedno i drugie będzie "trochę" zużyte to nie powinno być problemu. Optymalnym rozwiązaniem jest zakup oryginalnego 2 calowego adaptera i założenie do niego europejskiej 50 mm kuli.
       
      4. Instalacja elektryczna przyczepy
       
      Mitem jest, że istnieje adapter pozwalający podłączyć europejską 7-pinową wtyczkę do amerykańskiego gniazda. Nie da się tego zrobić. Już o tym pisałem ale powtórzę to tu jeszcze raz - układ przewodów jest następujący:
      Gniazdo amerykańskie
      1. fioletowy - światło cofania
      2. czerwono/czarny - prąd 12V (zasilanie akumulatorów przyczepy - zasilają awaryjnie hamulce)
      3. niebieski - sterowanie hamulcami (brak control module - ustawiasz sobie z samochodu siłę hamowania w zależności od obciążenia przyczepy)
      4. zielony - prawy stop i kierunek (na jednym przewodzie)
      5. żółty - lewy stop i kierunek (na jednym przewodzie)
      6. brązowy - pozycyjne, podświetlenie tablicy, obrysówki
      7. biały - masa
      Gniazdo europejskie 7-stykowe
      1. żółty - kierunkowskaz lewy
      2. niebieski - przeciwmgłowe
      3. biały - masa
      4. zielony - kierunkowskaz prawy
      5. brązowy - pozycyjne prawe
      6. czerwony - stop
      7. czarny - pozycyjne lewe/tablica rejestracyjna
      Chcąc mieć prawidłowo podłączoną przyczepę trzeba na nowo pociągnąć instalację. W starszych samochodach można to zrobić "po staremu", ciągnąc przewody choćby z tylnych (przerobionych) świateł. W nowszych - tych z instalacją CAN - nie jest to już takie proste. Najlepiej zastosować specjalny moduł (taki jak ten), który pozwoli uniknąć problemów z instalacją.
       
      I na koniec ciekawostka: każdy amerykański hak, obok kwadratowego gniazda ma płytę z dwoma otworami po bokach. Nie bez powodu. Do tych otworów zawsze zapina się na krzyż dwa łańcuchy, które zabezpieczają przyczepę na wypadek wypięcia lub zerwania haka. Rozwiązanie to jest odpowiednikiem naszej stalowej linki tylko, że tam taki układ stabilizuje przyczepę w razie odpięcia czy zerwania, a jednocześnie są uruchamiane hamulce przyczepy. Oczywiście elektryczne.
       
      I to by było na tyle :-) Jeśli są jakieś pytania to oczywiście zapraszam ;-)
       
      EDIT: Ponieważ rozwinęła się dyskusja na temat podłączenia elektrycznego przyczepy, uzupełniam temat o tę kwestię.
       
      5. Amerykańskie gniazda i wtyczki samochodu i przyczepy
       
      W Europie w zasadzie w użytku są dwa standardy: złącze 7-mio i 13-sto stykowe. 7-stykowe opisałem, 13- jeśli ktoś sobie życzy też mogę opisać.
      W Stanach wybór jest nieco większy.
      Występują następujące rodzaje złączy:
      4-ro stykowe płaskie (4 Way Flat Connector)
      samochód

      przyczepa

      5-cio stykowe płaskie (5 Way Flat Connector)
      samochód

      przyczepa

      6-cio stykowe okrągłe (6 Way Round Connector)
      samochód

      przyczepa

      7-mio stykowe okrągłe z płaskimi stykami (7 Way Blade Connector)
      samochód

      przyczepa

      7-mio stykowe okrągłe (7 Way Round Connector)
      samochód

      przyczepa

      Jak widać, jest w czym wybierać :-) Niestety, żadnego z tych złączy nie da się połączyć jakąkolwiek przejściówką z europejską przyczepą tak, aby wszystko i prawidłowo działało. Powodem jest sterowanie światłami stop i kierunkowskazami jednym przewodem na stronę oraz brak światła przeciwmgielnego.


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.