Jump to content

Amerykańskie haki holownicze


japacz
 Share

Recommended Posts

Jako że ciągle w różnych wątkach przewija się tematyka amerykańskich haków i gniazd przyczep, postanowiłem zebrać wszystko w jednym miejscu, trochę uporządkować i dorzucić garść - mam nadzieję, że przydatnych - informacji.

 

1. Klasy haków holowniczych.

 

W Stanach haki podzielone są na klasy wg. norm SAE, w zależności od maksymalnej masy ciągnionej na nich przyczepy. UWAGA - nie ma to nic wspólnego z DMC przyczepy dla samochodu! To jest osobny parametr!

I tak:

Class I — do 2,000 lbs (910 kg) - max. nacisk na hak do 200 lbs (91 kg)

Class II — do 3,500 lbs (1,600 kg) - max. nacisk na hak do 350 lbs (159 kg)

Class III —do 5,000 lbs (2,300 kg) - max. nacisk na hak do 500 lbs (228 kg)

Class IV — do 10,000 lbs (4,500 kg) (niektóre źródła podają do 12000 pounds - 5,410 kg) - max. nacisk na hak do 1000 lbs (454 kg) lub 1200 lbs (544 kg - czasem takie haki są nazywane Class V)

Są jeszcze naczepy - 5th wheel i gooseneck - ale z racji ich znikomej popularności u nas narazie je sobie darujmy.

towingClasses1.gif

 

2. Rodzaje gniazd haków

 

Ja zapewne wszyscy zdążyli zauważyć - amerykański hak holowniczy to tak naprawdę kwadratowe gniazdo do którego wpinamy odpowiednią do potrzeb końcówkę, przy czym wcale nie musi to być kula!

Rozmiar kwadratowego gniazda pośrednio zależy od klasy haka. Najczęściej spotykane to 1 1/4 cala (31,75 mm) oraz 2 cale (50,8 mm). Czasem w hakach klasy IV i V stosowane są gniazda 2 1/2 cala (63,5 mm).

UWAGA! Często krajowi (ale nie tylko) producenci końcówek stosują kwadratowy profil 50 mm z racji jego powszechnej dostępności. Jest on za mały i powoduje luz, który objawia się na początku stukaniem haka, a z czasem wybiciem gniazda! Warto zwrócić na to uwagę przy zakupie końcówki.

 

3. Rodzaje kul

 

Tutaj również występuje kilka rodzajów. Najpopularniejsze to:

1 7⁄8 cala (47.6 mm)

2 cale (50.8 mm)

2 5⁄16 cala (58.7 mm)

I znów występuje ten sam problem co z gniazdem. Europejska znormalizowana wg. ISO kula ma 50 mm średnicy (1,97 cala). Da się założyć nasz sprzęg na kulę 2 calową ale jeśli jedno i drugie będzie nowe to może nastąpić zatarcie sprzęgu. Zwłaszcza, że niektóre nowe rodzaje sprzęgów ze stabilizatorem nie powinny być smarowane, o czym mało kto wie. Oczywiście jeśli jedno i drugie będzie "trochę" zużyte to nie powinno być problemu. Optymalnym rozwiązaniem jest zakup oryginalnego 2 calowego adaptera i założenie do niego europejskiej 50 mm kuli.

 

4. Instalacja elektryczna przyczepy

 

Mitem jest, że istnieje adapter pozwalający podłączyć europejską 7-pinową wtyczkę do amerykańskiego gniazda. Nie da się tego zrobić. Już o tym pisałem ale powtórzę to tu jeszcze raz - układ przewodów jest następujący:

Gniazdo amerykańskie

1. fioletowy - światło cofania

2. czerwono/czarny - prąd 12V (zasilanie akumulatorów przyczepy - zasilają awaryjnie hamulce)

3. niebieski - sterowanie hamulcami (brak control module - ustawiasz sobie z samochodu siłę hamowania w zależności od obciążenia przyczepy)

4. zielony - prawy stop i kierunek (na jednym przewodzie)

5. żółty - lewy stop i kierunek (na jednym przewodzie)

6. brązowy - pozycyjne, podświetlenie tablicy, obrysówki

7. biały - masa

Gniazdo europejskie 7-stykowe

1. żółty - kierunkowskaz lewy

2. niebieski - przeciwmgłowe

3. biały - masa

4. zielony - kierunkowskaz prawy

5. brązowy - pozycyjne prawe

6. czerwony - stop

7. czarny - pozycyjne lewe/tablica rejestracyjna

Chcąc mieć prawidłowo podłączoną przyczepę trzeba na nowo pociągnąć instalację. W starszych samochodach można to zrobić "po staremu", ciągnąc przewody choćby z tylnych (przerobionych) świateł. W nowszych - tych z instalacją CAN - nie jest to już takie proste. Najlepiej zastosować specjalny moduł (taki jak ten), który pozwoli uniknąć problemów z instalacją.

 

I na koniec ciekawostka: każdy amerykański hak, obok kwadratowego gniazda ma płytę z dwoma otworami po bokach. Nie bez powodu. Do tych otworów zawsze zapina się na krzyż dwa łańcuchy, które zabezpieczają przyczepę na wypadek wypięcia lub zerwania haka. Rozwiązanie to jest odpowiednikiem naszej stalowej linki tylko, że tam taki układ stabilizuje przyczepę w razie odpięcia czy zerwania, a jednocześnie są uruchamiane hamulce przyczepy. Oczywiście elektryczne.

 

I to by było na tyle :-) Jeśli są jakieś pytania to oczywiście zapraszam ;-)

 

EDIT: Ponieważ rozwinęła się dyskusja na temat podłączenia elektrycznego przyczepy, uzupełniam temat o tę kwestię.

 

5. Amerykańskie gniazda i wtyczki samochodu i przyczepy

 

W Europie w zasadzie w użytku są dwa standardy: złącze 7-mio i 13-sto stykowe. 7-stykowe opisałem, 13- jeśli ktoś sobie życzy też mogę opisać.

W Stanach wybór jest nieco większy.

Występują następujące rodzaje złączy:

4-ro stykowe płaskie (4 Way Flat Connector)

samochód

4Fv.jpg

przyczepa

4Ft.jpg

5-cio stykowe płaskie (5 Way Flat Connector)

samochód

5Fv.jpg

przyczepa

5Ft.jpg

6-cio stykowe okrągłe (6 Way Round Connector)

samochód

6Rv.jpg

przyczepa

6Rt.jpg

7-mio stykowe okrągłe z płaskimi stykami (7 Way Blade Connector)

samochód

7Bv.jpg

przyczepa

7Bt.jpg

7-mio stykowe okrągłe (7 Way Round Connector)

samochód

7Rv.jpg

przyczepa

7Rt.jpg

Jak widać, jest w czym wybierać :-) Niestety, żadnego z tych złączy nie da się połączyć jakąkolwiek przejściówką z europejską przyczepą tak, aby wszystko i prawidłowo działało. Powodem jest sterowanie światłami stop i kierunkowskazami jednym przewodem na stronę oraz brak światła przeciwmgielnego.

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

japacz, a wiadmono jaka jest standardowa wysokosc kuli od ziemi?, bo nie wierze, ze kazda przyczepa ma inna jak ktos gdzies tam pisal

A pewnie, że wiadomo :-) Wszystko co dotyczy sprzęgów jest określone Polską Normą PN-76/S-47291, a ta z kolei jest zgodna z Dyrektywą Unii Europejskiej nr 94/20/EG zał.VII :mrgreen:

Zgodnie z tymi wytycznymi "...zaczepy kulowe i wsporniki pociągowe muszą być mocowane do pojazdu kategorii M1, kategorii M2 poniżej 3,5 tony i kategorii N1 w sposób odpowiadający wymiarom prześwitu i wysokości podanych na rysunku 30..." A na rysunku 30 jest wymiar 350-420 mm do środka kuli haka

Norma określa też oczywiście wysokość sprzęgu w przyczepie i wg rysunku 31 wymiar ten wynosi 430 mm +/- 35 mm, mierzone do "dolnej krawędzi głowicy zaczepowej"

Jeśli chce Ci się czytać całość to rzeczoną Dyrektywę znajdziesz TUTAJ :mrgreen:

 

Co do amerykańskich przyczep, to szczerze powiedziawszy nie wiem ale postaram się poszukać :-)

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

japacz,

Mam pytanie

 

Czy w Dode Ram 1500 z 2004r zeby zmienic gniazdo przyczepy trzeba podlaczac sie pod skrzynke elektryczna?? Czy wystarczy do swiatel tylnich ??

Nie wiem czyto idzie po magistrali can ??

 

Mam mozliwosc kupienia kabla (przejsciiowki) ale nie wiem czy to dobry pomysl

Podobnoo przy wlaczonym migaczu i swietle stop migacz miga i swieci stop, mozne to byc problem w pewnym momencie, a poza tym nie bedzie swiatla przeciwmgielnego

 

Przerobil bym gniazdo ale nie wiem czy to jest problem czy da sie sie to samemu zrobic ??

RAM 1500 `04 5,7 HEMI MAGNUM

BLUE SKY :-)

www.biderman.pl

Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec różnicy

Link to comment
Share on other sites

Są jeszcze naczepy - 5th wheel i gooseneck - ale z racji ich znikomej popularności u nas narazie je sobie darujmy.

 

Z racji tego, że ciągle chodzi mi po głowie naczepa zapytam:

czy któryś z szanownych forumowiczów jest w posiadaniu jakichkolwiek informacji jak można zalegalizować w naszym pięknym kraju taki zestaw, bo co jak co ale przyczepa to to już nie jest więc z samochodu trzeba zrobić ciągnik siodłowy :-/

 

Myślałem, szukałem informacji, ale jak byłem zielony w temacie tak jestem :-(

2006 CTD HD MegaCab

Link to comment
Share on other sites

Są jeszcze naczepy - 5th wheel i gooseneck - ale z racji ich znikomej popularności u nas narazie je sobie darujmy.

 

Z racji tego, że ciągle chodzi mi po głowie naczepa zapytam:

czy któryś z szanownych forumowiczów jest w posiadaniu jakichkolwiek informacji jak można zalegalizować w naszym pięknym kraju taki zestaw, bo co jak co ale przyczepa to to już nie jest więc z samochodu trzeba zrobić ciągnik siodłowy :-/

 

Myślałem, szukałem informacji, ale jak byłem zielony w temacie tak jestem :-(

 

Michał

Pytałem o to diagnostę nawet razem z bullterrierem i powiedział że to jest ta sama zasada jak przyczepa. Wymóg jest jeden naczepa nie może przekraczać (DMC 3.5 tony). wtedy będziesz mógł ciągnąć ją swoim Dodge'm

00' Chevrolet Silverado 5.3 V8 4x4 LT

Link to comment
Share on other sites

japacz,

Mam pytanie

 

Czy w Dode Ram 1500 z 2004r zeby zmienic gniazdo przyczepy trzeba podlaczac sie pod skrzynke elektryczna?? Czy wystarczy do swiatel tylnich ??

Nie wiem czyto idzie po magistrali can ??

 

Mam mozliwosc kupienia kabla (przejsciiowki) ale nie wiem czy to dobry pomysl

Podobnoo przy wlaczonym migaczu i swietle stop migacz miga i swieci stop, mozne to byc problem w pewnym momencie, a poza tym nie bedzie swiatla przeciwmgielnego

 

Przerobil bym gniazdo ale nie wiem czy to jest problem czy da sie sie to samemu zrobic ??

O ile się nie mylę, magistrala CAN pojawiła się w Ramach 3 generacji w 2006 roku, przy okazji faceliftingu. Zatem w Twoim samochodzie powinna być "zwykła" instalacja. Przejściówka to ściema, a ktoś, kto to sprzedaje to zwykły oszust. Nie ma możliwości podłączenia do oryginalnego gniazda, różnice i opisy przewodów w gnieździe europejskim i amerykańskim opisałem na samym początku - gniazdo amerykańskie steruje czym innym i zupełnie inaczej.

Jeśli masz pojęcie o elektryce i przerobione tylne światła to najprościej będzie podciągnąć od nich przewody. Jeśli to ma być bezpiecznie i profesjonalnie to zastosuj po drodze przekaźniki i dodatkowe bezpieczniki. A jeśli chcesz mieć megaprofesjonalne podłączenie to rozejrzyj się za takim modułem (SSP1) ;-)

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Są jeszcze naczepy - 5th wheel i gooseneck - ale z racji ich znikomej popularności u nas narazie je sobie darujmy.

Z racji tego, że ciągle chodzi mi po głowie naczepa zapytam:

czy któryś z szanownych forumowiczów jest w posiadaniu jakichkolwiek informacji jak można zalegalizować w naszym pięknym kraju taki zestaw, bo co jak co ale przyczepa to to już nie jest więc z samochodu trzeba zrobić ciągnik siodłowy :-/

 

Michał

Pytałem o to diagnostę nawet razem z bullterrierem i powiedział że to jest ta sama zasada jak przyczepa. Wymóg jest jeden naczepa nie może przekraczać (DMC 3.5 tony). wtedy będziesz mógł ciągnąć ją swoim Dodge'm

Hmm... tylko, że ciężko będzie znaleźć naczepę o DMC do 3,5t. No chyba, że zostanie zarejestrowana podobnie jak obecnie pickupy HD :mrgreen:

Poza oczywistym problemem świateł pozostaje kwestia hamulców. Nie wiem jak dzisiaj traktowane hamulce elektryczne ale jeszcze nie dawno była to rzecz całkowicie nieznana diagnostom i podobno niezgodna z europejskimi przepisami. W Holandii np. dokonuje się przeróbek układów hamulcowych na pneumatyczne (jak w ciężarówkach). Na pace pickupa pojawia się wtedy elektryczna sprężarka i butla na powietrze. Myślę jednak, że największym problemem może być masa...

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Przejściówka to ściema, a ktoś, kto to sprzedaje to zwykły oszust

 

Mnie została jedna i ja ją sprzedaje. Sam jeżdżę na takiej i jedyną jej minusem jest świecenie kierunków w przyczepie razem ze stopami. Sygnalizowanie skrętów jest prawidłowe.

 

Auto RAM 2500 HD 2008

 

Przeprosiny mile widziane.

Link to comment
Share on other sites

Przejściówka to ściema, a ktoś, kto to sprzedaje to zwykły oszust

 

Mnie została jedna i ja ją sprzedaje. Sam jeżdżę na takiej i jedyną jej minusem jest świecenie kierunków w przyczepie razem ze stopami. Sygnalizowanie skrętów jest prawidłowe.

 

Auto RAM 2500 HD 2008

 

Przeprosiny mile widziane.

Przepraszam za "oszusta". Ale o ile pamiętam, to nie Ty jesteś producentem tego "wynalazku".

Natomiast jeśli kogoś satysfakcjonuje jedynie samo sygnalizowanie kierunków i to tylko wtedy, gdy nie naciskamy pedału hamulca... no cóż... nikomu przecież nie zabronię takiego zakupu. Ja z Twojego opisu wnioskuję, że nic nie działa prawdłowo. Nie ma kierunków podczas hamowania, nie ma przeciwmgielnego, po naciśnięciu hamulca mamy "dyskotekę", pozycyjne są prawdopodobnie na jednym przewodzie niepotrzebnie obciążając układ, a w gnieździe dalej pozostaje nam bezużyteczne sterowanie hamulców i akumulatora przyczepy. Będę bronił stwierdzenia, że przejściówka to ściema i odsyłam na początek tematu do opisu kabli.

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Skoro tak to połączyłem u siebie teorie z praktyką - nic nie działa i nikt nie wie dlaczego :-P

 

1. Pozycje świecą prawidłowo

2. Stopy świecą prawidłowo

3. Kierunki sygnalizują zamiar skrętu

4. W czasie hamowania i skrętu "właściwy" kierunek "miga", drugi świeci światłem ciągłym

5. Tak, brak jest przeciwmgielnego

 

 

Poza tym, osobnik, który chce/chciał kupić kabelek, kupuje go na maila, na PW natomiast kupował matę, pokrywę na pakę. Niestety nie miał chyba pojęcia że Dodge występuje z dwoma rodzajami skrzyni. Ponadto, po co robi podchody przez dwa różne źródła komunikacji, mogąc załatwić wszystko za jednym razem. Do tego kupuje graty do auta, które wg opisu jego profilu jeszcze nie nabył.

Link to comment
Share on other sites

Skoro tak to połączyłem u siebie teorie z praktyką - nic nie działa i nikt nie wie dlaczego :-P

 

1. Pozycje świecą prawidłowo

2. Stopy świecą prawidłowo

3. Kierunki sygnalizują zamiar skrętu

4. W czasie hamowania i skrętu "właściwy" kierunek "miga", drugi świeci światłem ciągłym

5. Tak, brak jest przeciwmgielnego

.

Rozwinę punkt 4 :-)

Czyli jest tak, że:

4.1 Naciskasz hamulec, świecą stopy i... oba kierunki

4.2 Naciskasz hamulec i włączasz kierunkowskaz np. lewy (z prawej strony świeci stop i kierunkowskaz, a z lewej powinien migać kierunek i... stop)

4.3 Nie naciskasz hamulca i włączasz kierunkowskaz np. lewy (z prawej nie świeci nic, z lewej miga kierunek i... znów stop)

Innymi słowy jest dyskoteka. Jeśli jest inaczej to albo masz już coś pozmieniane w gnieździe (ewentualnie jest to skutek przeróbki świateł) albo działają zaklęcia, których nie znam :-)

Nie da się podzielić sygnału idącego po jednym przewodzie. W nieprzerobionych światłach stop i kierunek to to samo włókno w żarówce! Przy czy kierunek ma priorytet nad stopem. I tak samo jest w oryginalnym gnieździe przyczepy. Z uporem maniaka będę odsyłać do opisu przewodów...

Jeśli u Ciebie punkt 4 działa inaczej, niż go opisałem to jestem bardzo ciekaw układu przewodów w tej "przejściówce"... ;-)

EDIT:

Po chwili zastanowienia - sygnał stop w przejściówce jest prawdopodobnie wzięty z jednej strony samochodu. W związku z tym zjawisko opisane w punktach 4.2 i 4.3 będzie pewnie występować tylko dla skrętu w jedną stronę.

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Zaraz będzie youtube. Nie będę się trzeci raz na tym forum przepychał z tym samym.

 

[ Dodano: 2011-01-30, 17:17 ]

Nie wiem jak dzisiaj traktowane hamulce elektryczne ale jeszcze nie dawno była to rzecz całkowicie nieznana diagnostom i podobno niezgodna z europejskimi przepisami

 

Ustawa mówi że hamulce w przyczepie muszą być uruchamiane z wewnątrz pojazdu ciągnącego. Ni mniej, ni więcej.

Rozmawiałem z chłopakiem z DEKRA o tym zagadnieniu. Stwierdził, że skoro elektroniczne hamulce w przyczepie będą uruchamiane za pomocą sygnału z pedału hamulca to są jak najbardziej zgodne i dopuszczalne. Potem potwierdził mi to po rozmowie z zaprzyjaźninym diagnostą.

 

Niżej filmik jak świecą światła w lawecie

 

// zmieniłem link do filmu, teraz widać wszystko ok//
Link to comment
Share on other sites

Ustawa mówi że hamulce w przyczepie muszą być uruchamiane z wewnątrz pojazdu ciągnącego. Ni mniej, ni więcej.

Rozmawiałem z chłopakiem z DEKRA o tym zagadnieniu. Stwierdził, że skoro elektroniczne hamulce w przyczepie będą uruchamiane za pomocą sygnału z pedału hamulca to są jak najbardziej zgodne i dopuszczalne. Potem potwierdził mi to po rozmowie z zaprzyjaźninym diagnostą.

Skoro tak no to problem hamulców odpada. Zostaje zatem jedynie kwestia DMC naczepy.

 

Niżej filmik jak świecą światła w lawecie

http://www.youtube.com/watch?v=ArmqQbR-T2g

Obejrzałem kilka razy i może mi się wydaje (ze względu na jakość filmu) ale nie masz wogóle świateł stopu w przyczepie, bez względu na to czy silnik jest uruchomiony czy nie. Natomiast po uruchomieniu silnika pojawia się napięcie w gnieździe, które po naciśnięciu pedału hamulca zapala Ci... oba kierunkowskazy :-) Włączenie kierunkowskazu w samochodzie w tym momencie powoduje przerwanie obwodu jednego ze stopów i mruganie. Czyli owszem wszystko działa tyle, że po amerykańsku. Efekt jest taki jakbyś do amerykańskiej przyczepy założył pomarańczowe światła stop :mrgreen:

NIE DA SIĘ TEGO PRAWIDŁOWO POŁĄCZYĆ WYKORZYSTUJĄC JEDYNIE ORYGINALNE AMERYKAŃSKIE GNIAZDO!

Wybacz Seba ale to jest dyskoteka... ;-)

Tak moim zdaniem wygląda ta Twoja "przejściówka" (BTW cztery przewody to minimum w amerykańskich lekkich przyczepach):

post-158-15323754984899_thumb.jpg

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

A jeśli chcesz mieć megaprofesjonalne podłączenie to rozejrzyj się za takim modułem (SSP1) ;-)

 

japacz, dzieki bardzo oczywiscie masz u mnie pomoc :)

RAM 1500 `04 5,7 HEMI MAGNUM

BLUE SKY :-)

www.biderman.pl

Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec różnicy

Link to comment
Share on other sites

O ile się nie mylę, magistrala CAN pojawiła się w Ramach 3 generacji w 2006 roku, przy okazji faceliftingu. Zatem w Twoim samochodzie powinna być "zwykła" instalacja

Nie wiem czy to jest CAN ale u mnie wszelkie zmiany oporności na lampach w związku z próbami założenia ledowych żarówek w kierunkach kończyły się odłączaniem zasilania do kierunków i sygnalizacją Lamp Out, podobnie jest z niektórymi przetwornicami do ksenonów, ale gdy w układ zostały wpięte odpowiednie tranzystory to kierunki zaczęły działać, można też oporniki, ale te skracają żywotność ledów (podobno, bo elektronikiem nie jestem). Mój wniosek z użytkowania mojego Rama rocznik 2004 jest taki, że CAN jest tylko, że nie tak bardzo zaawansowany jak w 2006.

Dodge Ram 2500 Van 99' 318 cui

Link to comment
Share on other sites

O ile się nie mylę, magistrala CAN pojawiła się w Ramach 3 generacji w 2006 roku, przy okazji faceliftingu. Zatem w Twoim samochodzie powinna być "zwykła" instalacja

Nie wiem czy to jest CAN ale... (...) Mój wniosek z użytkowania mojego Rama rocznik 2004 jest taki, że CAN jest tylko, że nie tak bardzo zaawansowany jak w 2006.

Trzeba by speca od marki zapytać (Darecki :-) ) bo przecież wiesz, że mi do Forda bliżej ;-) . Ja tą informację przeczytałem TUTAJ. Tak czy inaczej najbezpieczniejszym i profesjonalnym rozwiązaniem będzie moduł przyczepy.

 

EDIT:

Coś jest na rzeczy i chyba Drug masz rację. Można o tym poczytać TUTAJ. Przepraszam zatem kolegę bigboy'a_kk za wprowadzenie w błąd i zdecydowanie polecam wersję z modułem.

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Zmieniłem link do filmu ze światłami w przyczepie. Teraz widać wszystko ok.

Miałeś rację Japacz ze stopami ale nie do końca. Za brak stopów odpowiedzialna jest jakość zamontowanych lamp. W środku te blaszki są z jakiegoś gównolitu. Pod wpływem temperatury odginają się, aż w końcu przestają stykać z żarówką.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam zatem kolegę bigboy'a_kk za wprowadzenie w błąd i zdecydowanie polecam wersję z modułem.

Japacz nic sie nie stalo modul i tak chcialem zakupic bo wydaje mi sie ze bedzie profi jak na tym module opre instalacje haka

RAM 1500 `04 5,7 HEMI MAGNUM

BLUE SKY :-)

www.biderman.pl

Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec różnicy

Link to comment
Share on other sites

Zmieniłem link do filmu ze światłami w przyczepie. Teraz widać wszystko ok.

Miałeś rację Japacz ze stopami ale nie do końca. Za brak stopów odpowiedzialna jest jakość zamontowanych lamp. W środku te blaszki są z jakiegoś gównolitu. Pod wpływem temperatury odginają się, aż w końcu przestają stykać z żarówką.

Interesujące zjawisko :-) Muszę przyznać Seba, że mnie to zaciekawiło :-)

Kierunki ewidentnie masz podpięte tak jak w moim schemacie czyli pod stop/kierunek. I działają prawidłowo, tyle, że po amerykańsku. Natomiast stopy w przyczepie wbrew pozorom nie zapalają się razem z kierunkami. Zapalają się odrobinę szybciej i gasną szybciej. Świecą też słabiej, niż kierunki po naciśnięciu stopu, a przecież zarówno żarówka kierunkowskazu, jak i włókno stopu ma po 21W. Hmmm... Może autor "przejściówki" podpiął się z drugim stopem pod zasilanie hamulców przyczepy?

Masz wersję HD (2500) z Cumminsem 6.7. Masz seryjny kontroler hamulców przyczepy (Trailer Brake Controller)?

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

2500 HD 6.7 Cummins. Żadnego kontrolera ofter market nie montowałem, czyli jeśli taki jest w aucie to czysta seria. Na pewno mam gniazdo koło pedału hamulca ręcznego do podpięcia after marketu. I nie mam pojęcia jak jest ta przejsciówka podłączona. W każdym bądź razie zrobił mi ją elekryk/elektronik od lat zajmujący się przeróbką świateł w autach z USA. Ja dałem mu tylko kabel z wtyczką USA.

Link to comment
Share on other sites

2500 HD 6.7 Cummins. Żadnego kontrolera ofter market nie montowałem, czyli jeśli taki jest w aucie to czysta seria. Na pewno mam gniazdo koło pedału hamulca ręcznego do podpięcia after marketu. I nie mam pojęcia jak jest ta przejsciówka podłączona. W każdym bądź razie zrobił mi ją elekryk/elektronik od lat zajmujący się przeróbką świateł w autach z USA. Ja dałem mu tylko kabel z wtyczką USA.

Ok, zatem zakładam (z dużą dozą prawdopodobieństwa), że sygnał na stop w przyczepie w Twojej "przejściówce" jest wzięty ze złącza sterowania hamulcami przyczepy. Można by to sprawdzić, gdybyś miał kontroler przyczepy. Jeśli jest tak, jak mówię to mógłbyś sobie regulować jasność świecenia świateł stop w przyczepie :mrgreen:

Poprawiłem mój schemacik Twojej "przejściówki". Jak ktoś ma amerykańską wtyczkę i satysfakcjonuje go nie do końca prawidłowe podłączenie to może sobie coś takiego wykonać. Oczywiście na własną odpowiedzialność! :kasztan:

Seba - pomagas za poświęcony czas ;-)

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

W moim Ramie jest taka skrzyneczka wyglada jak antyradar i na niej jest potencjometr i diody, przesuwajac zaswiecaja sie odpowiednio diody co wskazje na sile hamowania.

Z tylu, kolo haka, wisi wtyczka podobno do niej sie przylacza kabel z hamulca elektrycznego w przyczepie. Przynajmniej tak mi powiedzial sprzedawca. Nie wiem jak to naprawde dziala i czy to to

RAM 1500 `04 5,7 HEMI MAGNUM

BLUE SKY :-)

www.biderman.pl

Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec różnicy

Link to comment
Share on other sites

A tak wracając do tematu hamulców to zastanawiam się jak te hamulce są rozwiązane. Czy przyczepa stojąc ma hamulce zaciśnięte czy wolne?

Układ hamulcowy od strony mechanicznej jest praktycznie identyczny jak w "naszych" przyczepach czyli najczęściej klasyczne bębny i szczęki. Jedyna różnica to mechanizm uruchamiający. Rolę rozpieraka uruchamiającego szczęki pełni elektromagnes. Naciskając pedał hamulca w samochodzie pojawia się napięcie na na styku nr 3 uruchamiające elektromagnesy rozpierające szczęki. Siłę hamowania regulujemy za pomocą kontrolera hamulców przyczepy zmieniając wartość napięcia w zależności od obciążenia przyczepy. Ponadto nowsze kontrolery wyposażone są w czujnik bezwładności, który również ma wpływ na wartość napięcia i siłę hamowania.

Każda przyczepa z elektrycznymi hamulcami posiada własne źródło ich zasilania - dodatkowy akumulator, ładowany podczas jazdy przez złącze nr 2. Służy on do awaryjnego zasilania hamulców na wypadek np. zerwania lub odpięcia przyczepy. Awaryjne hamowanie jest uruchamiane przez tzw. breakaway switch.

Na postoju przyczepa generalnie ma wolne hamulce ale możemy je oczywiście zablokować za pomocą układu awaryjnego hamowania.

 

W moim Ramie jest taka skrzyneczka wyglada jak antyradar i na niej jest potencjometr i diody, przesuwajac zaswiecaja sie odpowiednio diody co wskazje na sile hamowania.

Z tylu, kolo haka, wisi wtyczka podobno do niej sie przylacza kabel z hamulca elektrycznego w przyczepie. Przynajmniej tak mi powiedzial sprzedawca. Nie wiem jak to naprawde dziala i czy to to

To jest to :-) Skrzyneczka to kontroler, zaś wtyczka (a właściwie gniazdo - chyba że masz 4 pinową) służy ogólnie do podpięcia przyczepy, w tym do sterowania hamulcami.

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.