Jump to content
SzamanF150

Ford F150 XLT 4.6 V8 4x4 1997r LUZ W MOŚCIE TYLNYM

Recommended Posts

Witam szanowne grono,

 

Mój pierwszy post po przywitaniu się będzie dotyczył układu napędowego.

Zauważyłem przy ruszaniu delikatne szarpnięcie, pojawia się ono praktycznie za każdym razem jak się zatrzymam i ponownie ruszam, chyba że bardzo delikatnie się rozkulam, wtenczas jest praktycznie niewyczuwalne.

Dzisiaj się wgramoliłem pod auto ustawiłem na luzie i ręcznym i zacząłem ruszać wałem napędowym, na krzyżakach luzu nie zaobserwowałem, natomiast zaniepokoił mnie spory luz na wałku atakującym względem koła talerzowego lub może samego układu różnicowowego, tego jeszcze nie wiem (w poniedziałek będę ściągać czapkę).

Czy duży luz (w przybliżeniu około 1cm po obwodzie wałkiem ataku) można jeszcze skasować, czy raczej bebechy w śmietnik?

 

Z góry dziękuję za wskazówki, może ktoś walczył z takim przypadkiem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

99% mostów da się ustawić w taki czy inny sposób, konstrukcji jest wiele. W amerykańcach to najczęściej podkładki przesuwające kosz na boki oraz tuleja, którą miażdżąc ustawiamy pozycję wałka ataku.

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o naprawie czy regulacji musisz otworzyć mos i ocenić stan bebechów. Możliwe jest uszkodzenie uzębienia, jego zużycie, ewentualnie sworzeń satelit w koszu może być wytarty i bujać się w gnieździe co da taki luz na ataku. Jeśli nie jesteś mechanikiem znającym się na ustawianiu mostów, to nie radzę się za to brać - możesz sobie narobić kosztów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź,

Na mechanice się znam, na ustawianiu mostów raczej nie, chociaż samą zasadę działania znam i rozbierałem nie raz w Patrolu K160 z przodu.

Ogólnie mam kumpla w Pile, który robi terenówki wiele lat, swapy, mosty i inne cuda. 

Chcę do niego odstawić, żeby ocenił stan i możliwość reanimacji. 

Wiadomo, na pierwszy rzut pójdzie stan uzębienia, jak da się coś z tym jeszcze zrobić to oczywiście nowe łożyska, uszczelniacze etc. 

Zastanawiałem się tylko, jak się w nim kasuje luz, jak na podkładkach to ok (tak samo jak w Patrolu), o ile zęby będą całe (powinny, ponieważ most jest cichy).

Czy można w razie wu gdzieś dostać takie koło talerzowe lub wałek ataku? jakaś regeneracja wchodzi w grę? czy tylko szukanie używek? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regeneracja nie wchodzi w grę, Tych fordów jest sporo, więc i z rozbiórki powinno się coś udać kupić. Jako nowe części to u nas przełożenia do mostów są cholernie drogie, taniej wyjdzie znaleźć w USA i sprowadzić płacąc cło i akcyzę, Oczekiwanie nie musi być długie, paczka może dotrzeć nawet w 2-3 tygodnie. Nowe możesz szukać np w Rockauto.com

Jeśli masz kolegę, który robi terenówki, to jest szansa że ogarnia mosty i musisz mu zaufać. Bo pierwszy lepszy mechanik robiący VW i Audi to co najwyżej cię naciągnie na kasę i zrobi nie koniecznie lepiej niż ty sam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, dzięki za namiary, rzeczywiście mają tam spory wybór części 🙂

W przyszłym tygodniu będzie zweryfikowany stan wnętrzności mostu, jak będzie potrzeba, zamówię z tej firmy, może poszukam całego mostu z takim przełożeniem, ale nie wiem w jakim też będzie stanie. 

 

Wielkie dzięki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 cm luzu to prawie żaden luz, biorąc pod uwagę, że to suma luzów całego mostu - tzn od wieloklinów na półosiach, przez całe wyposażenie mechanizmu różnicowego, po luz między zębami przełożenia (1cm, to mniej więcej szerokość zęba na wałku ataku). A auto ma już prawie ćwierć wieku.

Jeżeli most nie wyje, nie szumi, to w ogóle bym tego nie tykał, bo szybko dobijesz do połowy wartości całego auta, a efekt będzie żaden. No, chyba, że wymienisz w moście wszystko na nowe, tzn półosie, mechanizm różnicowy i przełożenia.

Dekiel i tak musisz zdjąć do wymiany oleju, więc pooglądaj co się tam w środku dzieje.

Kupno używanego mostu nie będzie łatwe - one wszystkie są już w zbliżonym wieku i stanie zużycia, a ta generacja eFa w Polsce powoli odchodzi w zapomnienie.

A, i kasowanie luzu międzyzębnego na starych przełożeniach to taki sobie pomysł - szansa na sukces jest znikoma. Dłużej pożyją przy takim ustawieniu jakie mają teraz - o ile oczywiście nikt tak już nie grzebał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem sugestię, aczkolwiek szarpnięcie podczas ruszania mnie drażni i chcę powoli wykluczać elementy, które mogłyby mieć na to wpływ.

Rozbiorą i posprawdzają stan mechanizmu, jeżeli będzie trzeba to kupię nowy mechanizm z USA (wałek ataku plus koło, ewentualnie mechanizm różnicowy), wałek ataku plus koło to około 150$ plus transport, także jakiejś tragedii nie ma. 

Zobaczymy, w poniedziałek będę wiedzieć co z nim jest, podzielę się informacją, ewentualnie wrzucę link do pobrania filmu przez wee-transfer.

Tak wygląda luz na ataku, wydaje mi się trochę za duży: https://youtu.be/uf2iftwbAv4

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakie rozbiorą? Przecież ta wystarczy zdjąć dekiel i wszystko widać jak na dłoni. Jeżeli warsztat twierdzi, że musi do oceny stanu mechanizmów rozebrać coś więcej to zmieniaj mechanika jak najszybciej.

Jedyne czego nie da się sprawdzić po zdjęciu dekla to stan łożysk. Ale jeżeli, tak jak już pisałem, most nie wydaje żadnych dźwięków w czasie jazdy, to łożyska są OK, nie ma co tam grzebać.

To co widać na filmie to naprawdę nieźle jak na tylu letnie użytkowe auto. Jeździłem z większymi luzami i nic się nie działo.

Weź pod uwagę jeszcze dwie rzeczy.

Raz, to mało który mechanik potrafi tak naprawdę ustawiać te mosty - większości wydaje się tylko, że to potrafią i faktycznie czasem im to wychodzi, ale czasem też niestety nie. A robocizna kosztuje zawsze tak samo, czyli dużo.

Dwa, drugie tyle luzu, o ile nie więcej masz z drugiej strony wału, tzn w skrzyni biegów i reduktorze.

No, ale to Twoja kasa i Twoja decyzja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że jednak zweryfikuję to sam, zobaczę jak wygląda wszystko w środku, jaki luz i gdzie występuje, łożyska jakieś słyszę w tylnej części przy około 100km/h, ale nie wiem, czy to most, czy łożyska w piastach.

Nie ruszałbym tego, gdyby nie szarpnięcie po ruszeniu jakby dostało kopa i nagle zazębiło, nie wydaje to żadnych dźwięków, poprostu ruszam i jest strzał w tylne koła, potem mogę wdusić gaz w podłogę i nic się nie dzieje przy zmianie biegów, dopiero jak się zatrzymam i znów ruszam, jest szarpnięcie na tylnej osi. 😕 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szarpanie zdiagnozowane, zdjąłem czapkę i jak na dłoni rzuciły się w oczy luzy w mechanizmie różnicowym, powyszczerbiane zęby, luz na trzpieniu trzymającym całość w kupie. 

Także wjadą nowe bebechy i będzie hulać dalej 😁

Edited by SzamanF150

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze widzę, że wałek satelitów (na filmie to ten pionowy) rusza się gniazdach w koszu?

Jeżeli tak, to niestety cały kosz do wymiany. No, chyba, że są jakieś zestawy do regeneracji tych gniazd.

Pamiętaj tylko, że przy wymianie kosza ponownie trzeba będzie ustawić luz między zębami wałka ataku i talerza.

Generalnie o ile nie planujesz wożenia 2t lub kręcenia bąków pod supermarketem, to spokojnie możesz jeszcze na tym jeździć, ale powoli gromadzić części do naprawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie, kosz jest już trochę wytrzepany, może uda mi się kupić używany most w dobrym stanie, sprawdzę luzy przed zakupem, jeżeli będzie kibel to zamawiam to:

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=4031526&cc=1122477&jsn=10390, wjadą wtedy wszystkie nowe łożyska i uszczelniacze, ustawię jak trzeba i będzie latać maszyna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdź sobie dokładnie, bo z tego co widzę na filmie, to chyba masz wersję z LSD, a to co wkleiłeś z rockauto chyba jest bez LSD.

Znając jankesów, kosze powinny być zamienne, ale nie wiem, czy przypadkiem nie będzie trzeba jeszcze czegoś wymienić (np półosi) - nie grzebałem w fordowskich mostach.

No i jeżeli jest LSD, to pamiętaj o oleju z dodatkiem do blokad LSD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. a ja myślę, że właśnie to wersja bez LSD u mnie, mówisz o tym zabezpieczeniu w kształcie S wewnątrz?  Wydaje mi się, że z LSD wyglądają inaczej mechanizmy. Na Rockauto są, ale wyglądają zupełnie inaczej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurde, słabo na filmie widać końcówkę kosza z prawej strony - przy LSD będzie w kształcie walca, bo między kołem koronowym a koszem muszą się zmieścić tarczki LSD - powinieneś je zauważyć bez problemu.

Od strony talerza to samo, tylko że raczej nie da zauważyć różnicy, bo większość zasłania właśnie talerz. Różnice w koszach widać dobrze na rockauto.

To zabezpieczenie w kształcie "S" wygląda na jakiś fordowski patent na klepiące półosie przy c-klipach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurde, nie dawało mi to spokoju i chyba miałeś rację z tym LSD 😮 

Znalazłem film z takim samym mechanizmem i tym śmiesznym zabezpieczeniem, gość to rozebrał i są tam tarczki. 

Czyli tamten z linka nie będzie pasować, czy mogę wrzucić kosz bez LSD? 

 

poniżej film z takim mechanizmem jak mój:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak jest w Fordzie 8.8,  ale w mostach Dana te kosze są zamienne.

Sprawdź (nawet na rockauto) po numerach, czy łożyska kosza półosie są takie same dla mostów z/bez LSD. Innych ewentualnych różnic nie powinno być.

Koła będę kręciły się jak przy otwartym dyfrze także przy wykończonym LSD.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Similar Content

    • By Kubag
      Witam mam problem z luzami na przednich półosiach od strony mostu .Czy to prawda że to przypadłość hiluxów bo mój kolega ma ten sam problem. W tych dwóch przypadkach przebieg mamy koło 150 tys. Czy wiąże sie to z wymianą przedniego mostu. Gdzie można kupić nowy i jakie to są koszty? Czy na przyszłość mozna założyć na przednie koła ręczne sprzegiełka?pozdrawiam 
    • By Andrzej54
      Witam, zakupiłem Forda F250 6,6 litra 1982 rok napęd na dwie ośki. Auto ze Stanów, trochę zaniedbane, zacznę od wymiany olei .
      Proszę o określenie jakie oleje lać do silnika, skrzyni automatycznej, reduktora i mostów. 
      Dzięki, nie mam doświadczenie z amerykanami, mam co prawda willysa mb i m38A1 ale to inna bajka.
    • By DragonEv
      Czy ktoś z Was może wie, gdzie w fordzie F150 rocznik 2006 i czy w ogóle jest wybity numer VIN na ramie ?
    • By barthez
      Witam Szanowne Grono.
      Na chwilę obecną nie jestem jeszcze w posiadaniu pickupa, jednak w najbliższym czasie rozważam zakup i nie ukrywam, że liczę na wsparcie użytkowników tego forum.
      Waham się między Ford F-150, a Dodge RAM 1500.
      Wymagania:
      1. Będzie to drugie auto w rodzinie 4, a może 5-cio osobowej, więc kabina Crew-cab lub podobna. Wyjazdy krótkie, ewentualnie max 100km
      2. Dużo będzie jeździła żona - lubi duże auta, ogarnia kierownicę i gabaryt, więc z parkowaniem sobie poradzi.
      3. Silnik: benzyna V8 >5,0l. Marzy się 5,7 HEMI. Jestem skrzywiony na punkcie V8, więc inne 1,3l ecoboosty nie wchodzą w grę. Nie chodzi mi o moc, tylko o dźwięk
      4. LPG
      5. Raczej 4x4 niż 4x2
      6. Wielkość paki ma drugorzędne znaczenie
      7. Budżet do 30 kpln, więc roczniki chyba od 2004 - ...2010?
       
      I teraz kilka pytań:
      1. Użytkownicy z zachodniej Polski są na forum? Chętnie podjadę pogadać
      2. Jakie główne i standardowe problemy w powyższych autach? Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
      3. Namiary na ogarnięte warsztaty, najlepiej w zachodniej PL?
      4. Czy w tym budżecie jest sens w ogóle czegoś takiego szukać?
       
      Zaznaczę od razu, że mam zwyczaj najpierw używać opcji szukaj, co też uczyniłem, ale odpowiedzi na te pytanie nie znalazłem
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.