Jump to content
kantonbery

Hak problem - Naklejka Silverado 1500ls

Recommended Posts

Hej. Nowy ze mnie zawodnik, choć autko już jakiś czas mam.

Mam pewien problem z hakiem, mianowicie wpisane mam za mało i walcze o zmianę. Jednak naklejka na haku jest słabo czytelna. Czy może mi ktoś z posiadaczy Chevroletów wysłać zdjęcie tej naklejki na haku, jesli jest czytelna i w miare dobrej jakości. Najlepiej byłoby gdyby była taka sama jak moja czyli 10000 lbs ( with weight distribution ).

I tak z ciekawości ile macie w dowodzie, w pozycji dotyczącej haka ? A może jakimś dziwnym cudem ktoś ma Silverado z tego samego rocznika, albo wie gdzie taki jeździ to wtedy miałbym porównanie. Bo już nie mam argumentów dla diagnostów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uciąg haka to jedno, uciąg samochodu to drugie, zwłaszcza w przypadku amcarów. Polecam poczytać wątek o amerykańskich hakach. 10k funtów to około 4.5 tony. Chyba żaden półtonowy Chevy nie ma tyle uciągu, co nie przeszkadza, że może mieć zamontowany taki hak. Pomijam drobny szczegół, że max co mogą Ci wbić w Polsce to 3.5 t.

Jaki to Chevy (długość, wersja nadwozia, przełożenia w mostach, rodzaj napędu)? Mając te informacje będzie można poszukać danych na temat fabrycznych parametrów dotyczących przyczepy. BTW, ile masz wpisane teraz?

Przerejestrowywując swojego Bronco też zmieniałem DMC przyczepy, bo w starym dowodzie były bzdury. Do przeprowadzenia operacji potrzebne były: fabryczna instrukcja obsługi, skany z netu, rzeczoznawca i okręgowa stacja obsługi pojazdów. Po uzyskaniu stosownego zaświadczenia nie było problemu w wydziale komunikacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2002 Chevrolet Silverado 1500 Ext Cab 143.5" WB 4WD LS. W tej chwili 2800kg. Przełożenia nie znam. W rozmaitych Vin decoderach są rozbieżności od 8800 do 10000 lbs. Wiem, że więcej niż 3500 kg nie uzyskam, ale teraz jest bardzo slabo. Nawet jeśli kupię ten hak z wąsami ( weight distribution hith ) to i tak dane z dowodu mnie blokują :(. A nie oszukujmy się większość z was jesłi nie, wszyscy mają wpisane 3500kg. Bo te auta z przyczepami radzą sobie lepiej niż np Grand Cherokee, a ja w Jeepie, Patrolu i innych wynalazkach miałem 3500kg, a tu dupa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę Cię bardzo - w załączniku dane z instrukcji do Twojego samochodu:

w zależności od przełożenia w mostach DMC przyczepy to 3629 lub 4082 kg (masa zestawu odpowiednio 5902 lub 6356 kg). Przełożenia ustalisz z VINu albo z tabliczki na moście. Z tym idziesz do rzeczoznawcy po opinię, potem do okręgówki po kwit, a z kwitem do urzędu po wpis do dowodu.

Teoretycznie powinni Ci zatem wpisać te 3.5 tony. Jest tylko jedno małe "ale"... Jeśli porównasz masę zestawu albo sprawdzisz sobie w dowodzie DMC samochodu to wychodzi, że Twój Chevy waży na pusto ok 2.2 t (dokładnie powinien ważyć 2141 kg), a z ładunkiem właśnie około 2800. Podejrzewam, że stąd właśnie wziął się wpis w Twoim dowodzie. Nie dysponując dokumentami homologacyjnymi pojazdu (a w Twoim przypadku takie przecież nie istnieją) większość diagnostów nie wystawi Ci kwitu na przyczepę cięższą niż DMC samochodu. Dlatego wiele zależy od rzeczoznawcy ;-)

post-158-15323756795558_thumb.png

post-158-1532375680016_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teoretycznie powinni Ci zatem wpisać te 3.5 tony. Jest tylko jedno małe "ale"... Jeśli porównasz masę zestawu albo sprawdzisz sobie w dowodzie DMC samochodu to wychodzi, że Twój Chevy waży na pusto ok 2.2 t (dokładnie powinien ważyć 2141 kg), a z ładunkiem właśnie około 2800. Podejrzewam, że stąd właśnie wziął się wpis w Twoim dowodzie. Nie dysponując dokumentami homologacyjnymi pojazdu (a w Twoim przypadku takie przecież nie istnieją) większość diagnostów nie wystawi Ci kwitu na przyczepę cięższą niż DMC samochodu. Dlatego wiele zależy od rzeczoznawcy

Niekoniecznie.

W eFie dmc przyczepy mam większe od dmc samochodu o 280 kg, w Amaroku o ponad 400, a w starym ZJ-cie to było ponad tonę.

Dane w dowodzie potwierdzają możliwości techniczne auta. Nie koniecznie będzie to zbieżne z możliwościami "prawnymi" w danym państwie - przecież przekraczając granicę musisz dostosować się do miejscowych przepisów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zaistniałem sytuacji potrzebuje zdobyć skan albo oryginalną instrukcję, chociaż na moment. Bo to by wystarczyło, aby przekonać diagnostę. Przełożenie 3.73 więc wystarczy. Tylko jak, aby wyglądało w pełni wiarygodne ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla potomnych:

DMC przyczepy (posiadającej hamulec) nie może przekraczać DMC pojazdu ciągnącego. Przepis ten nie dotyczy pojazdów specjalnych (wojskowe, ciągniki, holowniki, pojazdy ssłużb ratunkowych) oraz terenowych (pojazdy posiadające możliwość jazdy ze stałym napędem wszystkich osi pojazdu - jeep GC , czy jaki kolwiek pickup z napędem RWD nie jest terenówką) dla których DMC przyczepy może wynosić do 150% DMC pojazdu jeśli pozwalają na to warunki techniczne sprzęgu holowniczego.

To tak najszybciej.

Jako uzupełnienie: zaczepy kulowe europejskie 50mm nie pozwalają na więcej niż 3.5T pomimo większych możliwości pojazdu. W USiA zaczepy kulowe 2" (u nich kula ma 51mm) pozwalają na ok 4.5T - towing class 4

Edited by wiewioor.fm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodam jeszcze że tylko u nas mamy stosunek masy 1,33 gdzie do tej pory rzadko zdarza mi się aby ktoś pilnował tego ale zawsze może ktoś upierdliwy się trafić 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów (podkreślenie moje):

 

...4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia

Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U.

z 2004 r. poz. 30)11), masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia

sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków....

 

Z kodeksu drogowego:

 

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

Z ustawy o kierujących pojazdami:

 

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d)...

.....

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

....

12) kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

 

Czyli tak w skrócie to trochę mieszacie warunki techniczne pojazdów z uprawnieniami kierujących.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.