Jump to content

4lock , 4lo, róznica


Recommended Posts

4LO czyli przełożenia niskie, właczasz 4LO masz całkiem inne przełożenia, przydają się przy stromych podjazdach, auto wtedy w ogóle nie czuje oporu, również przy np. ciągnięciu czegoś bardzo ciężkiego, na tych przełożeniach koła dostają bardzo dużo momentu obrotowego kosztem prędkości, 4LO możesz stosować jedynie na bardzo śliskim podłożu, piachu, trawie, błocie, unikaj jazdy po asfalcie. Na 4 lock blokady masz te same, blokuje Ci środkowy mechanizm różnicowy to przełożenie jest odpowiednikiem np. 4x4Part Time w Jeepie, na śniegu, śliskim możesz stosować

Link to comment
Share on other sites

A ja dodam jeszcze jedną sytuację, kiedy używam 4lock. Włączając 4lo uzyskujemy większy moment obrotowy na koła co daje możliwość delikatnego poruszania się autem na cm do przodu lub do tyłu bez dodawania gazu. Przydaje się to przy precyzyjnym operowaniu dużą przyczepą. Oczywiście robię to tylko kiedy mam do przejechania precyzyjnie kilkadziesiąt cm.

 

PS nie doczytałem to co Jonko napisał :kasztan:

DODGE RAM 1500, 2006 5,7HEMI TRX4

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Pytanie poruszałem już w innym poście ale ponowie

 

2 wd ( wiadomo tylko napęd na tył asfalt i z tego co zauważyłem to raczej suchy )

 

zapięty napęd 4 lock ( kiedy go stosować czy nadaje się do jazdy po zwykłym suchym asfalcie czy to tylko do jazdy po mokrym i śniegu) zauważyłem problem ze skręcaniem 90 stopni na 4 lock praktycznie jak bym przepychał auto pomimo iż koła się toczą . Jazda na wprost bez zarzutu.

 

nio i 4 lo ( wiadomo z innym przełożeniem ).

 

jestem laikiem w 4 x 4 i nie wiem czy nie mam coś uszkodzone bo przy przełączeniu na 4 lock to przy skręcaniu na suchym /mokrym asfalcie czy też śniegu tak jak by coś blokowało i tył pomimo kręcenia się kół był przepychany do tyłu lub ciągnięty do przodu .

 

Szwankuje mi listwa ( takie mam wrażenie ) więc może to jest powiązane.?

 

pozdrawiam

 

 

Mizaj

DODGE DAKOTA 4,7 v8HO 2005

Link to comment
Share on other sites

4x4 LOCK w Twoim przypadku jest to blokada środkowego mechanizmu, czyli blokuje reduktor i na przód i tył dostajesz równo po 50% mocy. 4x4 Lock to odpowiednik 4x4 Part Time w Jeepach, czyli na mokrym, śliskim, śniegu możesz stosować, na czarnym również do jazdy tylko i wyłącznie na przód, lecz tego też się nie zaleca, pamiętaj, że na pewno masz ograniczenia co do prędkości na 4x4 LOCK w RAMie wg. manuala było to bodajże do 80 km/h lecz tej bestii nie zaszkodziła by większa prędkość.

 

Powiedz jaki masz symbol reduktora to może coś więcej pomogę, najprościej sprawdzić pod autem jest ładna okrągła tabliczka z numerem NY-XXX.

 

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mnie się, że lekko się zamieszalim.

 

Auto może mieć napęd na tyłu albo na przód. Aby jeździć po zakrętach obie osie P+T muszą mieć mechanizmy różnicowe czyli odpowiedzi na pytania "tato, a co to ta grucha między kołami" :pala:

 

Jeśli auto ma napęd na cztery koła to aby pokonywać zakręty MUSI mieć centralny mechanizm różnicowy który (oprócz mechanizmów różnicowych na osiach niwelujących różnice w obrotach kół pomiędzy sobą) niweluje różnice między prędkościom osi przedniej i osi tylnej.

 

W przypadku kiedy auto centralnego mechanizmu różnicowego nie ma (i tu wkracza niestety nasz kochany dodge ram) stosowanie tego napędu (4x4) jest możliwe tylko na podłożu miękkim (trawa, błoto, śnieg itd) po którym koła stawiające opór lub te które kręcą się za szybko będą swobodnie się kręcić nie powodując sił skrętnych w skrzyniach rozdzielczych, na półosiach czy krzyżakach - gdy takie siły występują często dochodzi do zużycia / uszkodzenia ww elementów.

 

Centralny mechanizm różnicowy byłby w dodzi bez sensu skoro można używać tylko trybu 2WD (tylko tył) / 4WD Hi (tył i przód załączony na stałe - LOCK) / 4WD Lo (tył i przód załączony na stałe - LOCK - i dodatkowo reduktor działający jak największa zębatka z tył w rowerze).

Dodzia nie ma centralnego mechanizmu i tym samym nie ma jego blokady...

LOCK działa zarówno na Hi jak i Lo i nie oznacza spięcia mechanizmu centralnego - oznacza spięcie obu osi na stałe.

 

Jedynym sposobem na sensowne używanie na asfaltach 4x4, które nie ma centralnego mechanizmu to byłby tryb auto (mają go niektóre wersje Laramie), który sam załącza przód jak tył się ślizga - np do chwilowego podjechania pod ośnieżoną częściowo górkę. Jednak o jeździe bokami a'la subaru ze stale włączonym 4x4 można pomarzyć.

Na nawierzchni ziemistej kiedy przyczepność zaczyna być lepsza wejście w zakręt przy włączonym 4x4 bez centralnego mechanizmu (lub mając go zapiętego) oznacza... jazdę na wprost :D

 

Reasumując dodge ram ma tryby:

2WD - normalny (Hi), stały napęd na tył / na każde powierzchnie na codzień

4WD Lock / Hi - normalny (Hi), stały (lock) napęd na obie osie / na miękkie i śliskie powierzchnie i na sytuacje kryzysowe

4WD Lock / Lo - zredukowany (Lo), stały (lock) napęd na obie osie / na miękkie i śliskie powierzchnie i na sytuacje bardziej kryzysowe

- przy czym nie ma centralnego mechanizmu różnicowego

- przy czym nie ma blokad jakichkolwiek mechanizmów różnicowych

 

Mowa oczywiście o wersjach 4x4 podstawowych.

Laramie miał jeszcze tryb auto a w power wagon jest chyba dostępna blokada mechanizmów na osiach - ale centralnego mechanizmu też CHYBA tam nima.

Uwielbiam zapach napalmu o poranku...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share



×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.