Jump to content

Ciąganie przyczepy?


Sebastian O.
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Powiedzcie mi czy ta tabelka jest dobra i można sie nią podpierać ?

 

tabelka

 

Ile może maksymalnie ważyć zestaw , auto+przyczepa (DMC),gdy mamy prawko B+E ?

 

szykuje mi sie przyczepa do ciągnięcia o DMC 3500 kg i gubie sie w przepisach.

 

Przy jakim DMC zestawu musimy wykupić Winietę?

Link to comment
Share on other sites

Tabelka jest spoko tylko na twoim miejscu bym sie nią nie podpierał bo wynika z niej iż ciągnąc przyczepę z hamulcem najazdowym o dmc 3500 kg holownikiem powinno być auto z dmc wynoszącym 4655 kg . Co do winety to musi ją posiadac pojazd lub zespół ( auto + przyczepa ) którego dmc przekracza 3500 kg , więc podpinajac do Rama małą przyczepkę taką 750 kg trzeba ja mieć aby poruszać się po drogach krajowych ( chyba że masz w dowodzie wpisaną mase mniejszą niż 2750 ) . :-(

DODGE RAM 1500 5,7 HEMI

Jeep Grand Cherokee WJ 4,7

Mercedes G 300TD

Link to comment
Share on other sites

Co do winety to musi ją posiadac pojazd lub zespół ( auto + przyczepa ) którego dmc przekracza 3500 kg :-(

 

To już nieaktualne. Od nowego roku (a dokładnie od 24.12.2008) pojazdy lub zespoły pojazdów o dmc do 12t nie dotyczy obowiązek wykupywania kart opłaty drogowej czyli tzw. winet. W zamian za to trzeba będzie normalnie płacić za przejazd naszymi pięknymi trzema autostradami. Przedtem z winetą było to za free.

Co do prawa jazdy - temat wielokrotnie powraca na różnych forach internetowych. Teoretycznie w zgodzie z przepisami można stworzyć zestaw powyżej 3,5t i prowadzić go mając tylko kategorię B. W praktyce jednak, mając na uwadze dmc Rama (i każdego innego amerykańskiego full size pickupa) praktycznie z każdą dużą przyczepą (konie, łodzie, lawety itp.) będziesz potrzebował B+E.

Ciekawostką jest, że na Ramy 2500 ( i inne należące do tej samej klasy np. F-250 czy Silverado 2500) teoretycznie powinno się mieć już prawko kategorii C :) Zerknijcie sobie na naklejki, które każde amerykańskie auto powinno mieć np. na słupku i sprawdźcie sobie wartość GVWR (Gross Vehicle Weight Rating) - to odpowiednik naszej dmc. Inna sprawa, że najczęściej ma się to nijak do tego, co jest wpisane w polskim dowodzie rejestracyjnym i nie dziwią w tym kontekście uwagi przy ogłoszeniach w stylu "zarejestrowany na katogorię B" czy "zarejestrowany do 3,5 tony" :mrgreen:

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dziękuje Panowie za odzew ;-)

 

Temat jest dość ciekawy i zawsze jest wielka niewiadoma więc lepiej się dobrze dopytać niż potem świecić gałami przed korkodylami lub miśkami.

 

Mam prawko B+E, w dowodzie mojego Ramika jest MW 2400 kg, DMC 3040 kg,

wpisana jest DMC przyczepy z hamulcem 2700kg, diagnosta na przeglądzie zerowym wyliczył najpierw cos koło 2600 kg, ale udałomi się go ubłagać na 2700 DMC bo niektóre lawety własnie tyle mają.

 

I teraz pytanie jeśli w dowodzie mam wbite 2700 kg to czy moge pociagnąć przyczepe 3500 kg, czym mam się podpierać przy kontroli (krokodyli, miśków) jak beda chcieli mnie ujebać ?

 

Kiedyś miałem Jeepa Cherokee, autko lekkie 1650kg MW a w dowodzie wbite przyczepa 3250 kg DMC, za cholere nie kumam tej ich wyliczanki :-(

 

Z winietką problem rozwiązany :-P

Link to comment
Share on other sites

... w dowodzie mojego Ramika jest MW 2400 kg, DMC 3040 kg,

wpisana jest DMC przyczepy z hamulcem 2700kg, diagnosta na przeglądzie zerowym wyliczył najpierw cos koło 2600 kg, ale udałomi się go ubłagać na 2700 DMC bo niektóre lawety własnie tyle mają.

I teraz pytanie jeśli w dowodzie mam wbite 2700 kg to czy moge pociagnąć przyczepe 3500 kg, czym mam się podpierać przy kontroli (krokodyli, miśków) jak beda chcieli mnie ujebać ?

 

Z zielonymi i niebieskimi nie ma dyskusji. Jeśli masz wpisane w dowodzie 2700 to możesz ciągnąć 2700 i basta. A dokładnie, to tyle maksymalnie może mieć Twoja laweta/przyczepa w dowodzie rejesteracyjnym.

Natomiast to, ile rzeczywiście pociągniesz to już inna bajka. Spojrzałem z ciekawości w specyfikację nowego modelu Rama (2009) i wyszło, że model 1500 przy dmc 6700 funtów (3039 kg - i to by się zgadzało z Twoim diagnostą) może ciągać przyczepy o dmc od 6100 do 7350 funtów w zależności od wersji (od 2766 do 3334kg - i to też by się zgadzało z Twoim diagnostą - masz po prostu "słabszą" wersję :mrgreen: )

Jest jeszcze jeden "haczyk". Musisz mieć odpowiedni hak, bo to że auto pociągnie 3,5 tony nie znaczy, że hak tyle wytrzyma. Na przykład mój F-150 ma w dowodzie dmc przyczepy 3000kg ale hak mam na zderzaku i pisze na nim jak byk "max 5000 lbs" czyli 2267kg. Inna sprawa, że ciągłem już na tym 5 tonowego mercedesa i o dziwo nie urwałem zderzaka... :-)

Innymi słowy, chcąc być w zgodzie z przepisami i dodgem (prawdopodobnie, bo nie wiem, jaką masz wersję) możesz ciągnąć niestety max 2700kg. W rzeczywistości zaś tyle ile żelazo wytrzyma... ;-)

Full Size Bronco, V8 351 cui, Eddie Bauer - jest:)

Dwa litry?? Dwa litry to może mieć karton po mleku...

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

dzięki wielkie za wyjaśnienie ;-)

 

miałem już 3 tony na haku i było wszystko ok

 

jutro czeka mnie wyzwanie :oops: , przyczepa ma w dowodzie wbite 3500kg DMC, ale rzeczywiście bede ciągnął 4500kg, ładunek waży ponad 3 t + przyczepa trzy osiowa.

Zrobie fotki i jak dojade szczęśliwie do celu to sie pochwale :-D , trzymajcie za mnie kciuki :-P .

 

a z tej całej wyliczanki wagowej to teraz Ramik 2500 HD by pasował idealnie, oczywiście z Cumminsem :twisted: , chyba musze wziąść nadgodziny w pracy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

A w powiazanym temacie - jak wyglada sprawa z hakiem?

Czy musi być zdemontowany czy nie koniecznie? Pytam bo słyszalem różne opinie.

I jeszcze jedno - czy w całej Eurpie sa takie same przepisy w tej kwestii?

Nissan Navara DC 2008

 

Natryskowe powłoki ochronne przestrzeni ładunkowych pickup - najtrwalsze na świecie !!!

www.speedliner.pl

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

jeszcze pytanie - czy ma jakiś z kolegów dojścia do szybkiej ścieżki na prawko C/C+E?

 

Czasem muszę cos pociagnąć bez paierów ale po co się stresowac, a na zwykły kurs czasu brak :oops:

Nissan Navara DC 2008

 

Natryskowe powłoki ochronne przestrzeni ładunkowych pickup - najtrwalsze na świecie !!!

www.speedliner.pl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Odnośnie ciężarów przyczepy jest jeszcze jedno zagadnienie, a mianowicie masa całkowita przyczepy nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu który ciągnie tą przyczepę. Na kategorii B masa całkowita zestawu nie może przekraczać 3500kg.

Dodge Ram 2500 Van 99' 318 cui

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Odnośnie ciężarów przyczepy jest jeszcze jedno zagadnienie, a mianowicie masa całkowita przyczepy nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu który ciągnie tą przyczepę. Na kategorii B masa całkowita zestawu nie może przekraczać 3500kg.

 

Z jednym wyjątkiem !!!

Dotyczy on przyczepki lekkiej - w tym przypadku mogłeś autkiem o DMC 3500 KG

ciągnąć np. lekką o DMC 750KG. De facto zestaw miał DMC 4250KG

i było to zgodne z przepisami. Nie wiem jak jest teraz po tych ich nowelizacjach...

 

Na wszelki wypadek dorobiłem E do B i mam problem z głowy,

przynajmniej do DMC 7000 KG :-)

 

pzdr.Jarek

Dodge Ram 1500 HEMI 5,7 MegaCab - Pajero II V6 Super Select

Link to comment
Share on other sites

a jeśli mam przyczepe 3500 kg DMC to czym mam ciagać i jakie prawko na ten zestaw :-?

 

1) Zmienić przeznaczenie przyczepki obniżając jej DMC - jeżeli nie ciągasz pełnych 3,5t

2) Zmienić samochód na taki który ma min. 3500 DMC i taką wartość może holować

 

Oczywiście jeżeli ciągnik ma poniżej lub równo 3500 DMC - to wystarczy Ci dorobić E do B,

Jeżeli kupisz auto np. typu Dodge Ram 2500/3500 Hevy Duty i nie zmniejszysz

im max.ładowności - to musisz mieć kat "C"

 

pzdr.Jarek

Dodge Ram 1500 HEMI 5,7 MegaCab - Pajero II V6 Super Select

Link to comment
Share on other sites

czyli żeby jeżdzić na legalu to musze mieć Rama HD o DMC powyżej 3500 kg i prawko C :lol:

 

lub

 

B+ E już mam , teraz musze zmienić Rama na HD i Dmc przyczepki :mrgreen:

 

dzieki za odpowiedz.

 

Nie musisz mieć RAM-a HD wystarczy Ci Ram 1500 Mega Cab :-)

I nie musisz robić "C"

DMC ciągnika nie może być mniejsze od 3500kg żeby ciągnąć przyczepkę 3500KG

- czyli może być równa masie przyczepy. Reasumując wystarczy aby Twój RAM miał

DMC - 3500kg i aby miał wbite na przeglądzie masę max. przyczepy ciągnionej

na dopuszczalne 3500 KG i jesteś to wstanie ciągnąć na kat. B+E :-)

 

Kiedyś był taki przepis (mówił mi to chyba diagnosta), że samochody z napędem 4x4

mogą ciągnąć przyczepki o 25% przewyższające DMC ciągnika.

Więc jeżeli na tabliczce znamionowej haka

masz homologację na 3,5T lub więcej to swoim RAM-em mógłbyś śmigać z przyczepką

3,5T. Ale trzeba by mieć czarno na białym, że ten przepis jest aktualny.

Trzeba by to sprawdzić i ewentualnie wydrukować i wozić ze sobą dla jakiegoś

nadgorliwego stróża prawa :-)

Tak ma np. LandCruiser 100 i Nissan Patrol (DMC około 3000/3200kg) a możliwości

pociągowe 3,5T

 

Pzdr. Jarek

Dodge Ram 1500 HEMI 5,7 MegaCab - Pajero II V6 Super Select

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

witam wsystkich mam takie pytanie. mam dwa ramy jedengo 3500 07r na blizniaku 5.9 diesel

drugi 2500 5.7 bp 06r ,jeden z nich bedzie wysylany do pl (jest mi potrzebny)chodzi glownie by ciagac przyczepy , prawo jazdy B+E czy ramem 3500 moge jezdzic na kat B i jaka max przyczepe wedlug przepisow moge ciagnac na pace zamontowany jest gooseneck .tosamo pytanie tyczy sie rama 2500

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Wszystko zależy od zerowego przeglądu w PL, to co ci diagnosta wpisze pójdzie do dowodu rejestracyjnego. Więc da radę jeździć na B Ramem 3500 choć wiadomo ze jego masa własna przekracza 3.5 t DMC. Ram 2500 5.7 może ważyć poniżej 3.5 t DMC , z pierwsza rejestracja to samo co 3500.

 

W PL gooseneck nie występuje w przepisach na auta do 3.5 t DMC .

Więc na zwykły hak, autem zarejestrowanym do 3.5 t DMC możesz ciągnąć przyczepe maksymalnie 3.5 t DMC jeśli masz tyle wybite w dowodzie rejestracyjnym, a bywa to różnie.

 

P.s

Zapraszam do powitalni

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sebastian a jak teraz wygląda kwestia DMC przy przeglądzie zerowym, bo rozmawiałem z diagnosta i mówi wszystko spisuje z tabliczki w aucie, czyli w przypadku np. F250 GVWR jest wyższe niż 3.5t?

Czy coś innego może służyć za "podkładkę" czy jak to teraz można sensownie załatwić?

Z góry dzięki!

 

 

 

Wszystko zależy od zerowego przeglądu w PL, to co ci diagnosta wpisze pójdzie do dowodu rejestracyjnego. Więc da radę jeździć na B Ramem 3500 choć wiadomo ze jego masa własna przekracza 3.5 t DMC. Ram 2500 5.7 może ważyć poniżej 3.5 t DMC , z pierwsza rejestracja to samo co 3500.

 

W PL gooseneck nie występuje w przepisach na auta do 3.5 t DMC .

Więc na zwykły hak, autem zarejestrowanym do 3.5 t DMC możesz ciągnąć przyczepe maksymalnie 3.5 t DMC jeśli masz tyle wybite w dowodzie rejestracyjnym, a bywa to różnie.

 

P.s

Zapraszam do powitalni

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Sensownie to raczej nie można załatwić, a naklejki nie są honorowane przez diagnostów i koło się zamyka, dojdą jeszcze światła i szyby bez magicznej literki "e" i wychodzi że wszystkie amcary jeżdżą w PL nielegalnie :mrgreen:

skoro 90% rejestrowanych SD, HD jest do 3,5 t to znaczy że "można", tycze się również wspomnianych świateł i szyb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.